Všeobecně Obecně traduje mezi hamy i na Internetu že zkracovat znamená ztrátovat. Je to pravda nebo mýtus? Platí to za všech podmínek obecně i u dipólu? V minulosti jsem několikrát uvedl příklady zkrácených antén, které velice dobře fungovaly. Předpoklady, se kterými budeme pracovat v této úvaze 1. Uvědomíme si, že pracujeme s
půlvlnným dipólem, ať je v celé délce a v rezonanci nebo je zkrácen a do
rezonance uveden pomocí vhodného opatření. Schémata porovnávaných dipólů 1. Půlvlnný nezkrácený dipól
Jak to vyzařuje?
Všechny tři uvažované dipóly nám vyzařují téměř stejně. Proč tomu tak je? Ztrátové prvky jsme si nezařadili do míst, kterými protéká největší proud a tyto části zářičů jsme nechali u všech tří dipólů vyzařovat stejně. Pozn.: V popsaném experimentu se vám možná při určitých druzích měření a při troše štěstí podaří naměřit směrovost v horizontální rovině. Píšu možná, protože 3 dB se skutečně zjišťují obtížně. Pokud najdete ve směrovosti větší odchylky, hledejte příčinu jinde. Pravděpodobně bude v kovových předmětech, stavebních objektech, jiných anténách, stromech a v plotech na vašem pozemku poblíž zářičů. A to píšu o necelých 3 dB v pásmu 40 metrů. V pásmu 80 m byste nebyli schopni při tak nízké výšce naprosto nic. Jak je to širokopásmové?
Porovnání širokopásmovosti můžeme udělat tak, že každý dipól doladíme štípačkami (nebo výpočtem) tak, aby na stejném kmitočtu bylo jX=0, v tomto případě to bylo na kmitočtu 7 050 kHz. U dipólů vypočteme nebo odměříme průběhy VSWR. Pokud počítáme, nastavíme si SW tak, aby odpovídaly hodnoty R dané konstrukci. V praxi můžeme ověřit transformaci balunem navrženým na jiný transformační poměr než 1:1 nebo jiným druhem transformační vazby, např. pomocí moderních feritových materiálů. O tom však bude další článek, který popisuje vícepásmový přizpůsobený dipól. Nicméně, nejkratší dipól, tj. dipól zkráceny na 2/3 původní délky má nejmenší šířku pásma a nejmenší impedanci. Závěry z popsaného experimentu 1.
Jde o cvičení, na kterém si můžeme ověřit základní dovednosti z modelování
jednoduchých antén v NEC. Můžeme si ověřit, jak nám sedí výpočet
geometrickcých délek se skutečnými délkami, jakou chybu dělá náš program a
náš model při použití meandrovité struktury zářiče a jak nám sedí výpočet
a naměřená hodnota impedance v místě napájení. Důvody, proč jsem zařadil tento článek na web Dipól je a dlouho bude oblíbenou anténou, protože jde o anténu jednoduchou. Přestože mě nezajímají antény NVIS a v současné době experimentuji s mnohopásmovými vertikály, musím konstatovat, že jsem dělal mnoho skutečných DX spojení, kde stanice pracovala s dipólem. Vedu si statistiky a zaměřil jsem se jen na stanice s nízko položenými dipóly (např. VK3SIM). Tento důvod je banální. Platný stavební zákon umožňuje v ČR bez stavebního povolení stavět stožáry do h = 16m. Samonosné vlajkové stožáry vhodného provedení, které jsou dostupné, jsou o výšce h = 12 metrů. Vyzařování horizontálních antén je v této výšce známé, bylo mnohokrát popsané a bylo mnoho stanicemi prokázáno, že s takto nízkými anténami dělaly DX spojení. Např. operátora Colina VK3SIM jsem sledoval a monitoroval mnoho dnů. Colin je elektrotechnický inženýr, věnoval se dlouhou dobu SWL. Věřím, že anténu zkonstruoval podle svého nejlepšího vědomí. Použil paralelně zapojené dipóly v konfiguraci INV-V. Vrchol antény má jen ve výšce 8m, vysílá pouze základním výkonem, který mu umožňuje jeho TS-590. A dělá téměř každý den mnoho spojení s evropskými stanicemi. V mém QTH jsem ho dělal s 10 Watty na vertikál GAP a slyšel ho také na portable vertikály Rybakov o výšce jen 6 m. VK3SIM je tedy běžně slyšet téměř denně u protinožců, kteří mají jen průměrné nebo zkrácené antény. Myslím, že se mění pojem QRP. Není to již o tom udělat na kus drátu či NVIS anténu nějaká místní spojení, ale je to o tom dělat spolehlivě a pravidelně s nízkými výkony, dobře navrženými, byť zkrácenými anténami, ale vhodným druhem digitálního provozu DX spojení. A to i v tom bordelu na pásmu, který nám generují různá zařízení digital power line, pochybné spínané zdroje, výkonové regulátory motorů, trakční zařízení nebo provoz našich kolegů, kteří řádí na pásmech různými obsolete módy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© 2011 -
2013
Věra Šídlová a
Míra Šídlo, ok1ufc, datum poslední úpravy:
03.06.2014 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|