Teoretické hodnoty Protože
tyto články jsou určené amatérům (myšleno neprofesionálním návrhářům
antén), uvedu ještě jednu zásadní část návrhu, která by neměla chybět u
návrhu žádné antény. Touto částí je stanovení teoreticky dosažitelných
hodnot vyzařování. Takovým hodnotám se přiblížíte, pokud na kontrolních
kmitočtech naměříte proudy vypočtené podle modelu NEC. V modelu NEC
napájíte každý prvek samostatně a zjišťujete numerickou metodou
optimalizace, jaké amplitudy a fázové posuny musíte zajistit pro
optimální vyzařování podle zadaného kritéria (např. F/B, F/B a G, F/B a
VSWR, atd.). Obecně platí, že anténa vám bude vyzařovat obdobně, jako
její NEC model, pokud naměříte ve vybraných místech prvků (např. v
maximech) stejné proudy. Anténní analyzátor je dobrý počin, ale o
vyzařování antény nijak nevypovídá, pokud nemáte stanovené vlastní
impedance všech prvků a také jejich vzájemné impedance. Měřením
vlastních a vzájemných impedancí jste schopni se dozvědět pravdu, pokud
anténa taková měření umožňuje.
Popisovaná anténa má optimum při přibližně následující
rozložení proudů v prvcích (zleva 14, 21, 28 MHz):
Rovněž u takto krátké LPDA antény s malým počtem prvků
je zjevná její tzv. aktivní část pro dané pásmo.
Teoretické hodnoty vyzařovacích diagramů a hodnoty
G a F/B u LPDA antény s přímými prvky jsou uvedené v tomto obrázku:

U krátkovlnné pětiprvkové LPDA antény pro pásma 20 až
10 metrů lze docílit zisku 3.5 až 4.5 dBd a F/B (180°) od 12 do 21 dB.
Teoretické hodnoty vyzařovacích diagramů a hodnoty
G a F/B u LPDA antény tvaru Vee:

U stejné antény v konfiguraci Vee lze docílit jen
nepatrného zisku 1.5 až 2.5 dBd a F/B 5 až 12 dB při správném fázování,
které není úplně triviální. Příklad, kudy cesta ke zmenšování antény
nevede.
Proto jsem volil kompromis, kvůli rozměrům jsem oželel
vlastnosti na pásmu 14 MHz, kde se musím spokojit s diagramem výše
uvedeným, ale na všech ostatních pásmech jsou již aktivní oblasti antény
vykryty přímými prvky.
Tak co, jakpak vyzařuje vaše anténa? Máte jistotu, že
se blížíte k teoreticky dosahovaným hodnotám? |